My Father and The Hunter – The Strumbellas | Canada / 2012 [EN/FR]

There are always moments in a music lover’s life where it is difficult to find artists and albums that make us feel the same kind of emotions that we were feeling so easily at the beginning of our quest. And suddenly, out of nowhere, an album pops out and reminds us of the reason why we have started that quest in the first place. I am talking about My Father and The Hunter, the debut album by the Canadian band The Strumbellas.

There has been a sort of folk-revival movement in this past decade, nostalgic of the times where Joni Mitchell and Crosby, Stills & Nash were trendy; almost as a counterbalancing protest against our landscapes, daily lives and sounds being urbanised. However, the overflowing amount of folk music of these past few years has struggled to bring bands who can gather people together, except for some artists, such as Mumford and Sons, Bon Iver or The Tallest Man on Earth, who have managed to create a solid and devoted community.

‘There is a story that needs to be shared, a country-style sadness about the inability to grasp the passing time.’

There is always a sincerity and an energy that is so primitive in these rustic ballads which bring to life textures and scents impossible to define. There is a melancholy and a love for traditions that give faith in human beings again which animates this group of friends, and this became even more obvious after seeing them in London’s Borderline last year. There is a story that needs to be shared, a country-style sadness about the inability to grasp the passing time.

Along the same lines as the Fleet Foxes (‘Diane’), their fellows Les Cowboys Fringants (‘Lakes’) and early Arcade Fire (‘Underneath a Mountain’), the band doesn’t necessarily innovate in the genre but does it more in its humble lyrics and ingenious melodies softened by the violin. It is also pop, catchy, uplifting, in the best way you can expect it to be.

My Father and The Hunter gives a complete, unique experience and makes you dream of chopping wood with Canadian lumberjacks in Alberta’s wonderful and humongous landscapes’

The simplicity is almost suffocating on some tracks such as ‘Windsurfers’, because these personal and timeless stories told by the sometimes powerful, sometimes intimate voice of its singer Simon Ward creates a sacred and nearly religious communion. At times, The Strumbellas remind of some fairly recent bands like The Lumineers and Of Monsters and Men in the way they use background vocals with strong evocative impact, for example in ‘The Bird That Follows Me’ and ‘Pistol’. This collection of life stories, as simple and honest as they are, makes you want to reconnect with people and their culture.

This revival country-folk sometimes seems to be inspired by the best days of Celtic traditional music, found especially in ‘Carry My Body’. My Father and The Hunter gives a complete, unique experience and makes you dream of chopping wood with Canadian lumberjacks in Alberta’s wonderful and humongous landscapes and singing old songs, sitting around a blazing fire, and this is one of the most pleasant feelings in the world.

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Two tracks to remember: ‘Rhinestone’ and ‘Windsurfers’

79%

Il y a toujours des moments dans la vie d’un mélomane où l’on a des difficultés à trouver des artistes et des albums qui font ressentir le même genre d’émotions qui s’emparaient si facilement de nous au début de notre quête. Et soudainement, par hasard, un album apparaît et nous réconcilie avec l’industrie, nous rappelant pourquoi l’on a commencé cette quête dans un premier temps. Cet album, c’est My Father and The Hunter, premier album du groupe canadien The Strumbellas.

Une sorte de mouvement folk revival s’est développé durant cette décennie, nostalgique du temps où Joni Mitchell ou Crosby, Stills & Nash étaient à la mode ; presque comme une protestion essayant de contrebalancer l’urbanisation à l’excès de nos paysages, de nos vies quotidiennes et de nos sonorités. Cependant, le débordement de musique folk ces dernières années s’est illustrée par sa pauvreté en groupes fédérateurs, même si certains artistes, tels que Mumford and Sons, Bon Iver ou The Tallest Man on Earth, ont malgré tout réussi à apporter créer une communauté solide et dévouée.

‘Il y a une histoire qui a besoin d’être racontée, une tristesse country face à l’incompréhension du temps qui passe.’

Il y a une sincérité et une énergie si primitive dans ces ballades champêtres qu’elle crée des textures et des odeurs impossibles à définir. Il y a un mélancolie et un amour des traditions qui redonnent foi en l’être humain qui anime ce groupe d’amis, et ceci devint encore plus évident après les avoir vus se produire au Borderline à Londres, l’année dernière. Il y a une histoire qui a besoin d’être racontée, une tristesse country face à l’incompréhension du temps qui passe.

Dans la même veine que les Fleet Foxes (‘Diane’), ou leurs compatriotres Les Cowboys Fringants (‘Lakes’) et Arcade Fire à ses débuts (‘Underneath a Mountain’), le groupe n’innove pas forcément dans le style musical mais plutôt dans ses humbles paroles et ses ingénieuses mélodies adoucies par le violon. C’est pop, accrocheur, joyeux, inspirant, et dans le meilleur sens du terme.

My Father and The Hunter fait vivre une expérience unique, complète, et fait vous imaginer couper du bois avec des bûcherons canadiens dans les décors gigantesques’

La simplicité est presque suffocante dans des morceaux comme ‘Windsurfers’ tant ces histoires personnelles et intemporelles contées par la voix tantôt puissante, tantôt intimiste de son chanteur Simon Ward crée une communion fédératrice presque religieuse. The Strumbellas rappelle parfois certains groupes récents comme Of Monsters and Men dans la manière d’utiliser des chœurs à la portée évocatrice très puissante à l’instar de ‘The Bird That Follows Me’ ou ‘Pistol’. Cette collection d’histoires de vie, aussi simples et honnêtes qu’elles soient, donnent une envie de reconnecter avec les gens et leurs cultures.

Grâce à cette country-folk revival qui semble parfois inspirée des plus belles heures de la musique traditionnelle celte comme le morceau qui conclue l’album, ‘Carry My Body’. My Father and The Hunter fait vivre une expérience unique, complète, et fait vous imaginer couper du bois avec des bûcherons canadiens dans les décors gigantesques et magnifiques d’Alberta, et chanter d’anciennes chansons, assis autour d’un feu ardent, et c’est l’une des sensations les plus agréables au monde.

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Deux morceaux à retenir : ‘Rhinestone’ et ‘Windsurfers’

79%

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